Choklad-cheesecake cupcakes med Hallonfrosting

Jag fick ett infall på kvällen igår, fick sån lust att baka. det hela kan ah berott på att jag jobbat 4 nätter och sovit alldels för lite ;)

Choklad och cheesecake cupcakes blev det, frostingen är en smörkräm smaksatt med lite färskost och hallon.




Cupcakes

Choklad
2 ägg
2,5 dl socker
2-3 tsk vaniljsocker
200 gram mörk choklad
200 gram smör
4,5-5 dl mjöl
en nypa salt
3 tsk bakpulver

Cheesecaketopping
300 gram färskost
2 msk kesella
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 ägg


Smält smöret tillsammans med chokladen. Vispa ägg socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Tillsätt smält chokladblandningen och mjölk, därefter mjöl bakpulver och salt, och blanda väl.
Fördela smeten i muffinsformarna.
Rör ihop ingredienserna till cheesecaken väl och toppa sedan varje muffinsform med den.
Alltihop i ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter.

Hallonfrosting

200 gram smör
4 dl florsocker
2-3 msk vaniljsocker
3-5 msk färskost
1/2 dl hallon

Vispa ihop smör, flosocker och vaniljsocker väl, sedan tillsätter jag fäskost tills jag är nöjd med smaken, men nånstans mellan 3 och 5 msk brukar det vara.
Och till sist ungefär en halv dl hallon och vispa väl.
Frostingen mådde bra av att stå i kyl en stund, blev den för varm och smälte ville hallonen gärna skikta sig med det övriga.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0