Marianne-Cupcakes

Jag kände att det var dax att baka lite cupcakes igen. En kväll när jag köpte godis på Hemmakväll fick jag syn på Mariannekaramellerna...inköptes en stor påse!




Efter massa om och men beslutades att göra två olika sorters cupcakes, en vanilj med Marianne-kross och en choklad med Marienne-kross

Jag gjorde halv sats av varje, det blir så hiskeligt mkt cupcakes att äta upp eller få plats med i frysen annars. receptet här är en hel sats.

Variant 1: Vanilj med Marianne-kross

2 ägg
2,5 dl socker
3-4 msk vaniljsocker
200 gram smör
200 gram vit choklad
2 dl mjölk
3 tsk bakpulver
4,5-5 dl mjöl
en nypa salt

Sen är det precis som vanligt:

Smält den vita chokladen tillsammans med smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda sedan i mjölken och chokladblandningen
Och sedan mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker tills det blir en slät fin smet.

Ca 30-40 Marianne
Här är det ju så klart en smaksak, jag ville ha lagom mängd Marianne, i denna omgången använde jag 20 st till halv sats alltså 40 till hel.

Krossa karamellerna och rör i dem i smeten med en slickepott.

Sen är det bara att fördela i formar i en muffinsplåt, in i ugnen 175 grader i ca 20 minuter.

Toppingen blev :

Chokladsmörkräm

250 gram smör
4-5 dl florsocker
1 äggula
3-4 msk vaniljsocker
1-2 msk kakao

Rör samman allt utom kakaon först, kakaon brukar jag dosera och smaka av efter hand, det beror ju helt och hållet på hur mkt smak man vill ha på smörkrämen.






Variant 2: Choklad med Marianne-kross

2 ägg
2,5 dl socker
3-4 msk vaniljsocker
200 gram smör
200 gram mörk choklad
2 dl mjölk
3 tsk bakpulver
4,5-5 dl mjöl
en nypa salt
30-40 Marianne

Precis samma tillväga gångsätt om ovan :)

Toppingen på dessa blev helt vanlig hederlig:

Smörkräm
250 gram smör
4-5 dl florsocker
1 äggula
3-4 msk vaniljsocker

Även här precis som ovan :)

jag spritsar ju alltid mina cupcakes men det går ju lika bra att bara kleta på med sked, och så fick varje cupcake en Marianne på toppen.


Båda varianterna blev riktigt goda, själv föredrog jag chokladsmaken :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0