Vanilla/Lemon Macarons

Vanilla/Lemon Macarons




Mitt andra försök att göra Macarons blev aningen mer lyckat än det första :)

Jag anväde samma recept som innan:

100 gram skållade malda mandlar
110 gram äggvita(ca 3 st) dessa ska stå framme ett dygn innan bakning med plastfolie över
200 gram florsocker
4-5 msk socker
saksättning: jag använde kletet inne i 1 vaniljstång

Börja med att vispa äggvitorna med elvisp tills dom precis börjar skumma, ha då i socker en matsked i taget och vispa tills det blivit en fin maräng, du ska kunna hålla den över hvudet utan att den ramlar ur.

Blanda ihop mandel, florsocker och smaksättning och sila ner den i marängen, rör ihop med en slickepott.

Jag färgade min smet gul med pastafärg också :)

Marängblandningen ska sedan i en spritspåse med rundtyll och på bakplåtspapper spritsar man ut små rundlar.
Dessa ska stå till sig minst en timme innan det får sättas i ugnen, det ska bildas en fast yta på varje Macaron.

sen så: 150 grader i ca 10 minuter.

Den här omgången tycker jag(om jag får säga det själv) blec riktigt fina och släta :)

Fyllningen blev en smörkärm med Lemon Curd i, väldigt mumsigt!

Citronsmörkräm

200 gram smör
4 dl florsocker
1 äggula
2-3 msk vaniljsocker
2-3 msk Lemon Curd

Vispa smör, florocker och vaniljsocker slätt, tillsätt äggulan och vispa väl. Smaksätt med Lemon Curd, mngden beror ju självklart på hur stark citronsmak man vill ha. Skulle krämen bli för lös har man bara i lite extra florsocker.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0